maandag 13 augustus 2012

J.C. Bloem, de dichter van het verlangen




Onderweg in de tijd, zijn en niet meer zijn.


‘Denkend aan de dood kan ik niet slapen,
 En niet slapend denk ik aan de dood’

Het zijn de bekende regels van de dichter J.C. Bloem (1887-1966) uit zijn gedicht Insomnia. 
Deze regels werden laatst weer geciteerd bij de herdenking in Alphen aan de Rijn.

Bloem is een dichter die ik zeer bewonder, hij is de dichter van het verlangen. Verlangen en herinnering kunnen niet zonder elkaar.
Door te schrijven over de dood en het verloren verleden vertelt hij ons zijn visie op het leven.
In het gedicht ‘De gelatene’ vat hij de herinnering samen met de regel: ‘En dan: ‘t had zoveel erger kunnen zijn.’

Om de dichter recht te doen is hier het complete sonnet ‘Insomnia’

INSOMNIA

Denkend aan de dood kan ik niet slapen
En niet slapend denk ik aan de dood,
En het leven vliedt gelijk het vlood,
En elk zijn is tot niet zijn geschapen.

Hoe onmachtig klinkt het schriel ‘te wapen’
Waar de levenswil ten strijd mee noodt,
Naast der doodsklaroenen schrille stoot,
Die de grijsaards oproept met de knapen.

Evenals een vrouw die eens zich gaf,
Baren moet, of zij al of niet wil baren,
Want het kind is groeiende in haar schoot,

Is elk wezen zwanger van de dood,
En het voorbestemde doel van ‘t paren
Is niet minder dan de wieg het graf.




Herinnering kan een idee levend houden
Eneo-ateliers helpt met het vormgeven van herinnering.

Hoe wij dat doen: kijk op  www.eneo-ateliers-urn.com





Geen opmerkingen:

Een reactie posten