dinsdag 13 november 2012



Vlucht met Emirates

Onderweg in de tijd, zijn of niet zijn


Wij zitten in zwaar weer. Links voor me een oude buitengewoon dikke Arabische vrouw en haar vroom zwart geklede dunne dochter. De vader met vlossige witte baard  bidt onophoudelijk, de mond onrustig bewegend, de handen half ten hemel.

Mijn tomatensap klotst uit het transparante plastic glas. Een zware man op anderhalve stoel naast me trekt wit weg.

Allah heeft het dan wel voorbeschikt, zo schokkend tussen hemel en aarde overweegt hier de angst.

Boven de zwarte zee wordt het rustiger. De karretjes met eten en drinken komen weer op gang. De horizon in de kleine ruitjes kleurt rood. Voor wij in Dubai landen zit ik als minderheid in een andere wereld, het slechte weer heeft ons verbroederd.

Lang geleden reisde ik met een nachttrein door Servië dat toen nog Joegoslavië heette. 
Een hevig onweer hield de coupe uit de slaap. De vierkante slecht geschoren Slavische koppen lachten hun angst weg. We deelden angst en sigaretten, sliwowitz ging rond.
In Belgrado bekeek ik ze anders dan in Zagreb.



Herinnering kan een idee levend houden
Eneo-ateliers helpt met het vormgeven van herinnering.

Hoe wij dat doen: kijk op  www.eneo-ateliers-urn.com




Geen opmerkingen:

Een reactie posten