dinsdag 2 april 2013


Witte donderdag

Onderweg in de tijd, zijn en niet meer zijn

Als kind vond ik het prachtig: Palmzondag, Witte donderdag, Goede vrijdag, Stille zaterdag, Paaszondag. Hoe poëtisch kan een geloof in een zin samengevat? Ik realiseer me dat ik die dagen nog steeds met hoofdletters schrijf. Krant en tv verkondigen ‘de Passion’ in de Hofstad.

Pasen het centrale feest van het Christelijk geloof, Christus, de Heer, Jezus Christus zoon van God offert zich voor onze zonden. 

Mijn eerste herinnering aan klassieke muziek: de Mattheus Passion.
Ook al is het geloof er niet meer, het verhaal en de muziek blijven subliem. Tekst en muziek vallen samen, nergens wordt de oude Europese cultuur mooier hoorbaar:
‘Erbarme dich’ na het verraad van de mens Petrus en dan de centrale heilsboodschap, ‘Aus Liebe will mein Heiland sterben’.

Met een vriend op de woensdag voor witte donderdag de Mattheus van Mengelberg beluisterd. Een extreem romantische uitvoering die 25 minuten langer duurt dan de huidige opvatting. 
Witte donderdag, wij zitten in een koude kerk met een matige akoestiek.
Warm gekleed beluister ik een plaatselijke uitvoering olv. Reinbert de Leeuw.
Mijn moeder komt in mijn herinnering: ‘Als de evangelist en de Christus goed zijn is de uitvoering goed’.

Het is pauze, ik ga naar huis.

De herinnering aan mijn moeder, die goed kon zingen en de talloze prachtige uitvoeringen, wil ik in tact houden.

Goede vrijdag alleen thuis, ik twijfel, maar draai toch de uitvoering van de Nederlandse Bachvereniging olv Jos van Veldhoven.

Gelukkig is er herinnering en gelukkig kunnen wij die in beeld en geluid vormgeven, bewaren en doorgeven. 

Herinnering kan een idee levend houden
Eneo-ateliers helpt met het vormgeven van herinnering.

Hoe wij dat doen: kijk op  www.eneo-ateliers-urn.com


Geen opmerkingen:

Een reactie posten