maandag 16 december 2013

Eneo-ateliers

Advent

Onderweg in de tijd, zijn en niet meer zijn


Er waren kerstbomen die uitvielen geen Nordmannen. Er was geen Kerstman met cadeautjes, dat was afgedaan met Sinterklaas. Wij gingen naar de kerk en zongen 
‘Stille nacht’ en ‘Ere zij God in den hoge’. ‘In den hoge’ had veel hoge o’s, dat vond ik prachtig. Mijn oma en een oom en tante zonder kinderen kwamen logeren.  Die oom ging niet mee naar de kerk en zong niet mee met ‘Ere zij God’ . Als kind had ik daar veel ontzag voor. Je moest maar niet in god durven geloven, dan kwam je zeker niet in de hemel. Medelijden met iemand die de hemel ging missen en bewondering voor de durf die daar bij hoorde, een merkwaardige combinatie in mijn kindergedachten.

Achterberg schrijft in zijn gedicht Kerstmis:  

Hij, die ik dagelijks te wezen dacht,
trok uit mij weg en kwam alleen te staan.

Ik keek tegen mijn eigen leven aan,
alsof een ander het had doorgebracht.

Wat en wie is er uit mij weggetrokken, nu ik met Kerstmis verweesd naar de klokken luister, niet meer meezing. Advent kondigt niet meer de komst van het licht aan, maar opent de weemoed. Wij zijn onze herinnering wij missen de troost van de naïviteit. Mijn oom kende die ervaring lang geleden al. 

Omdat het Advent is, lijkt Achterberg met het gedicht Kerstmis op zijn plaats.

KERSTMIS

Klokken haalden mij uit de slaap vandaan:
Kerstmis over den Haag om middernacht.
Hij, die ik dagelijks te wezen dacht,
trok uit mij weg en kwam alleen te staan.

Ik keek tegen mijn eigen leven aan,
alsof een ander het had doorgebracht.
Een lege helderheid betrok de wacht
tussen mij en het opgeschoven raam.

De stad verstomde. Mijn verbeelding ging
over de torens heen naar Bethlehem.
2000 jaar her is daar een kind 
zojuist geboren en de moeder windt
het in een doek. De ezel en de man
maken het nuchter mee. Een engel zingt 

Herinnering maakt wie wij zijn. Eneo-ateliers helpt met vormgeven van herinnering.

 Hoe wij dat doen: Kijk op www.eneo-ateliers-urn.com



Geen opmerkingen:

Een reactie posten