maandag 17 maart 2014



Eneo-ateliers

Bij de dood van Jan Hoet

Onderweg in de tijd, zijn en niet meer zijn


Museumdirecteuren bewaken ons culturele erfgoed en ze stellen het samen.
Er is bij het grote publiek veel discussie over hun keuzes. Ze kopen een roze geschilderd
varken met engeltjes, een zwart geoliekrijt stuk papier, een cluster brandende gloeilampen
aan een draad hangend aan het plafond.

Als ze hun werk spectaculair presenteren worden ze een tijdje bekende Nederlander,
daarna lossen ze weer op in de tijd. Twee steken er voor mij boven uit, Willem Sandberg
al lang dood en Jan Hoet, net overleden.

Sandberg zelf grafisch kunstenaar, bracht Cobra en het suprematisme van Malevich naar
Amsterdam. Het oude Stedelijk werd door hem een van de belangrijkste musea voor
moderne kunst in de wereld, het schitterende nieuwe Stedelijk bloeit op zijn wortels.

Sandberg overleed in 1984. Hoe er over 30 jaar over Jan Hoet gedacht wordt valt niet te
voorspellen, net als Sandberg voelde hij de kwaliteit van het werk uit zijn eigen tijd
subliem aan. Het vliegtuig van Panamarenko hangt zonder Jan Hoet niet prominent in het
Maastrichtse ziekenhuis, zeer waarschijnlijk waren Fabre en Tuymans minder bekend.

De erudiete bokser pleitte voor intuïtie, voor het doorschouwen van kunst. De waarde van
kunst voor onze tijd stond bij hem centraal, niet de waarde van kunst voor de commercie.

'Ai Wei Wei is geen goede kunstenaar, hij is een decorateur, een handige man'.
Zulke dingen zei Jan Hoet, hij zei het tegen kritiekloze bewondering en tegen de
miljoenen dollars in.

Jan Hoet zegt het met gezag en hij zegt het hardop, zo zullen we hem blijven herinneren.

Herinnering geeft mensen een plaats in de geschiedenis.

Eneo-ateliers helpt vorm te geven aan herinnering.
 Hoe wij dat doen: Kijk op www.eneo-ateliers-urn.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten