dinsdag 25 juni 2013


Eneo-ateliers


Door een vis mogen wij bij God op tafel kijken



Onderweg in de tijd, zijn en niet meer zijn


“Oom Karel”, liet ik me ontvallen nadat de huisbediende in djellaba de deur van de kamer achter ons had dicht gedaan. Die kamer was prachtig, gekleurde tegeltjes, gebrandschilderd glas, filigraan stucwerk, smeedijzeren lampen, een echt tapijt. 
Zo stel je je een riad, een hotel in de medina, voor.

“Wat bedoel je met oom Karel?” vroeg mijn vrouw
“Oom Karel was de hond van Greet en Henk, vrienden van mijn ouders. 
Van Henk heb ik mijn liefde voor Achterberg. 
“Schrijft die dichter die zijn hospita vermoordde over honden?”
“Nee, met uitzondering van een sonnet over een vis schrijft hij nooit over dieren.”
“Waarom zei je dan oom Karel?”
“Greet had een oom Karel met verontrustend meurende voeten en toen hun hond oud          werd zijn ze die hond naar hem gaan noemen”
“Vind je die lucht hier dan zo erg?”, vroeg ze. “Ja” zei ik, “om morgen te vertrekken.” 
“Het is niet van een hond, het komt van de voeten die in het tapijt zitten”.
“Even erg”, zei ik.

Naar Achterberg en de vis vroeg ze niet meer.
Weken later thuis, heb ik het gedicht met de vis opgezocht om mijn geheugen te controleren. De tijd had het, op de hagedis na, nauwelijks aangetast.

Ichthyologie

Er is in zee een coelacanth gevonden,
de missing link tussen twee vissen in.
De visser weende van verwondering.
Onder zijn ogen lag voor het eerst verbonden

de eeuwen onderbroken schakeling.
En allen die om deze vis heen stonden
voelden zich op dat ogenblik verslonden
door de millioenen jaren achter hen.

Rangorde tussen mens en hagedis
en van de hagedis diep in het stof,
verder dan onze instrumenten reiken.

Bij dit besef mogen wij doen alsof
de reeks naar boven toe hetzelfde is
en kunnen zo bij God op tafel kijken.

Door een krantenbericht herinnert Achterberg zich de symboliek van de vis bij de oude Christenen. De discipelen waren vissers, hun leidsman werd de visser van mensen. De herinnering aan de vis gebruikt Achterberg om vorm te geven aan zijn geloof. 

Herinnering goed vormgeven is een kunst,
Eneo-ateliers helpt met het vormgeven van herinnering.

Hoe wij dat doen: Kijk op www.eneo-ateliers.com



Geen opmerkingen:

Een reactie posten